. .
E-journal on Visual and Art History
News

In the section Art Design there are no news.

Gora Jain
jain[at]kunsttexte.de

Gora Jain studied art history, philosophy and archeology in Gießen and Marburg; she graduated with a Master's degree and a dissertation. She held an academic position at the art historical institute of the J.-L. Universität Gießen for several years. Jain received a scholarship through the "Hessisches Gesetz zur Förderung von Nachwuchswissenschaftlern" (HGFöN) ( law of the state of Hesse  supporting of young academics).
Her past and present academic positions include:
starting in 2005, assistant professor and lecturer at the Muthesius Kunsthochschule in Kiel, with a temporary professorship in 2006/07; from 2004 to 2007, lecturer at the C.-A. Universität Kiel; since 2002, lecturer at the AMD Academy of Fashion and Design in Hamburg. Jain also freelances for the Hamburger Kunsthalle and the Museumsdienst Hamburg. She has been involved in curatorial work for exhibition projects on modern and contemporary art, including a project on architecture and art for the Hamburger Architektur Sommer 2003. Jain is the chairperson of the board of "Forum für Nachlässe von Künstlerinnen und Künstlern e. V.".
She has contributed to "Frauenforschung in der Kunstwissenschaft" (Ulmer Verein/AG-Künstlerinnen des 20./21. Jahrhunderts) and, from 1999 to 2006, participated in the seminar on "Methoden kunst- und kulturwissenschaftlicher Geschlechterforschung" (at the universities of Bremen and Oldenburg). Jain also works as an independent author, for example for artists, and has written in the "Kritisches Lexikon der Gegenwartskunst;" she gives academic talks and publishes on the art of the 20th and 21st centuries, and writes reviews on exhibitions and documentations.

Selected publications:
Daniel Richter: In Gegenwart der Malerei, in: "Künstler. Kritisches Lexikon der Gegenwartskunst," vol. 78, no. 12, Munich 2007
Michel Majerus: seine lieblingsthese war sicherheit, seine these - es gibt sie nicht, in: "Künstler. Kritisches Lexikon der Gegenwartskunst," vol. 76 / no. 28, Munich 2006
Zwischen Urbild und Abbild, in: exh. cat. Falsche Freunde. Skulpturen von Elisabeth Wagner, Kunstverein Friedrichshafen/Zeppelin Museum 2006, p. 6-7
Schicht für Schicht – Verschleierung, in: exh. cat. Maria Hobbing / Jan Kolata. Viel Nähe in großer Entfernung / Malerei (Ger./Eng.), Heidelberger Kunstverein 2006, p. 25-32
Ausstellungspremiere - Das Forum für Künstlernachlässe präsentiert Werke von elf Künstlerinnen und Künstlern, Künstlerhaus Sootbörn, Hamburg 2005
Florale Interventionen - Hagebutten, Blüten, Kirschen, Gräser, Kleeblatt, Tulpen,
in: Bruno Feger - Florale Interventionen/Floral interventions (catalogue raisonné), Hannover 2005, p. 28-36
Manipulation - Irritation - Entdeckung. Digitale Bildtechniken und ästhetische Wahrnehmung, in: Hamburg: Schimären - Bilder (k)einer Stadt., A. Horlitz et al. eds., Hamburg 2003, p. 8-13
Architektur und Kunst: Variationen und Reflexionen - Peter Dombrowe, Emanuel Geisser, Patrick Rieve, Kerstin Stoll, Annette Streyl, Mark Wehrmann, Hamburg/Berlin 2003
Die anthropologisch fundierte Werkidee im OEuvre der Bildhauerin Milly Steger (1881-1948) mit Werkkatalog, (Phil.Diss.) Herbolzheim 2002
Peter Piller: Sehen will gelernt sein! Bild- und Feldforschungen zur Phänomenologie des Alltags, in: "Künstler. Kritisches Lexikon der Gegenwartskunst", vol. 88, no. 27, Munich 2009